Przemieszczenie
wspólnego środka masy (WSM) układu mas: rola A+TSH
Maszyny, na których pracowałem, miały pewien ważny element, którego nie ma już na
konstrukcjach współczesnych. Tym elementem była masa asymetryczna, której
nadałem nazwę TSH. Ten akronim pochodzi
od pierwszych liter nazw elementów maszyny, tworzących układ TSH:
Trzpień[1]-Sprzęgło-Hamulec.
Układ TSH tworzył jeden, zwarty układ,
połączony z masą roli A, ale jego masa była niezmienna. Rola A tworzyła z układem TSH wspólny środek
masy (WSM). Podczas pracy roli A, w miarę jak malała masa zwoju, punkt WSM
przemieszczał się w kierunku –Z. Ruch
WSM był ruchem przyspieszonym. Zatem, jeśli potraktujemy rolę A jako ładunek
masy Qm to powinniśmy uwzględnić
, że także w kierunku Z miałem do
czynienia z drganiami (zmiennego w czasie) ładunku masy. Kierunek drgań WSM był
prostopadły do linii sił pola grawitacyjnego i prostopadły do kierunku biegu
wstęgi na maszynie, a jego okres był równy okresowi eksploatacji zwoju A
Poniższy szkic obrazuje ruch WSM w przypadku wariantu
VR+. W przypadku tego wariantu SM
roli A znajduje się po stronie +Z względem symetralnej S maszyny (oś X).
Przemieszczenie WSM odbywa się w kierunku -Z
Rysunek 11
Przemieszczenie WSM
Objaśnienia:
Grafika górna przedstawia: chwilowe położenie WSM (żółty
trójkąt); kierunek przmieszczania WSM (pozioma strzałka WSM); symetralną S
maszyny (wektor X); SM masy zwoju (strzałka
FM); masę asymetryczną m (strzałka Fm).
Tabela pod grafiką przedstawia zmiany przyspieszenia a (punktu WSM) w funkcji masy zwoju
Ruch WSM
można interpretować jako ruch
przyspieszony ładunku masy Qm w kierunku prostopadłym do kierunku
wypływu masy (kierunku biegu wstęgi) i prostopadle do linii sił pola
grawitacyjnego g Ziemi. W przypadku kilkudziesięciu zwojów w okresie doby, mamy
więc ruch drgający ładunku Qm. W ogólności, opisane wyżej drgania
masy można interpretować jako drgania ładunku masy Qm.
Podobnie, jak drgający ładunek elektryczny jest żródłem pola
elektromagnetycznego, tak też drgający ładunek masy jest źródłem pola Gemine.
W latach 2008-2010
miałem okazję pracować na maszynach nowych, które nie posiadały masy
asymetrycznej ma. Oddziaływania, choć pojawiały się, były niezadowalające, słabe i chaotyczne. Dla
kogoś, kto nie wie o istnieniu xqg, dokonanie odkrycia na tych maszynach byłoby
raczej niemożliwe lub znacznie utrudnione. Należy przypuszczać, że było to (między innymi) spowodowane brakiem masy asymetrycznej.
[1] Trzpień służył do
osadzenia zwoju na stanowisku i połączenia zwoju z układem hamulcowym. Trzpień
umieszczany był w gilzie zwoju. Miał na swojej powierzchni kilkanaście
ruchomych wypustek, które wysuwały się i
wbijały w gilzę zwoju powodując, że trzpień i zwój były trwale połączone. Do
mocowania trzpienia w gilzie zoju służył specjalny klucz.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz